FrancoFest 2024 / Հոկտեմբերի 12FrancoFest 2024 / Հոկտեմբերի 12FrancoFest 2024 / Հոկտեմբերի 12FrancoFest 2024 / Հոկտեմբերի 12FrancoFest 2024 / Հոկտեմբերի 12FrancoFest 2024 / Հոկտեմբերի 12FrancoFest 2024 / Հոկտեմբերի 12FrancoFest 2024 / Հոկտեմբերի 12FrancoFest 2024 / Հոկտեմբերի 12FrancoFest 2024 / Հոկտեմբերի 12
Գլխավոր Հոդվածներ

Հատուկ ուղերձ ազգին. ի՞նչն այնպես չէ Ղազախստանի Սա

Հատուկ ուղերձ ազգին. ի՞նչն այնպես չէ Ղազախստանի Սահմանադրության բարեփոխումներում

Ղազախստանի նախագահի այժմյան որևէ զինակից դժվար թե հանդուրժի, որ մեկ ուրիշը դառնա երկրորդ ազգային առաջնորդը: Ուստի Նազարբաևից հետո Ղազախստանում անխուսափելիորեն կմտնի կոլեկտիվ ղեկավարման մոդելը: Բայց նրա հատուկ ուղերձում առայժմ չի նշմարվում իշխանությունը փոխանցելու որևէ մեխանիզմ:
Ղազախստանի նախագահ Նուրսուլթան Նազարբաևը հունվարի 25-ին հանդես եկավ «հատուկ ուղերձով», որում պատրաստակամություն հայտնեց իշխանությունը կիսել խորհրդարանի ու կառավարության հետ: Դա անակնկալ չէր. նախագահն անցած մարտին էր ժողովրդին  խոստացել, բայց միաժամանակ նշել, որ ամեն ինչ կախված կլինի տնտեսության վիճակից:
Տարօրինակը, սակայն, դա չէ: Նախ` Նազարբաևի ասածից ակնհայտ է դառնում, որ վերաբաշխելու արդյունքում իրական իշխանությունն է՛լ ավելի կկենտրոնանա նախագահի ձեռքին: Բացի այդ, նա ոչ մի անգամ չակնարկեց հանրաքվեի մասին, որի միջոցով պետք է կատարվեն սահմանադրության փոփոխությունները: Դրա փոխարեն Նազարբաևը, խորհրդային ավանդույթների համաձայն, հայտարարեց սահմանադրության բարեփոխումների նախագծի` «համաժողովրդական քննարկման» մասին: Դա սկսվեց նրա ելույթի հենց հաջորդ օրը և կտևի ուղիղ մեկ ամիս` մինչև փետրվարի 26-ը:
Նախագահի հրամանգրով դեկտեմբերին ստեղծված աշխատանքային խումբ` «լրացումների և առաջարկներ հիման վրա», նախագծում կներառի լրացումները և հաստատման կներկայացնի Նազարբաևին:  Այսինքն սահմանադրության քննարկում նախատեսված էլ չէ: Նուրսուլթան Աբիշևիչը, կարծես, չի շտապում:

ԿՌԻՎ ՍԱՆՐԻ ՀԱՄԱՐ


Նախագահի հատուկ ուղերձը տարօրինակ էր: Որպես կանոն, կարևոր բոլոր հայտարարությունները նա անում է կամ ուղերձի միջոցով, կամ կառավարության ընդլայնված նիստում, կամ ամենամյա ուղերձում (անցած տարի Նազարբաևն, ի դեպ, այդպիսի ուղերձով, չգիտես ինչու, հանդես չեկավ): Եվ այդ ուղերձների ժամանակ նախագահը պետական ատրիբուտների ֆոնին է տեղավորվում. ընդգծվում է, որ նա այդ պահին Ղազախստանում է:
Հունվարի 25-ի երեկոյան ամեն ինչ այլ էր: Նազարբաևը դատարկ սեղանի մոտ էր նստել, եթե չհաշվենք հենց նրա դիմաց դրված տարօրինակ ժամացույցը: Հետևում էլ Ղազախստանի դրոշն էր: Նախագահը հոգնած տեսք ուներ: Նա ակնհայտորեն ոչ իր նստավայրի տնական միջավայրում էր, ոչ էլ մայրաքաղաքում:
Նախագահի սպասվող ելույթի մասին տեղեկությունն էլ հաղորդվեց տարօրինակ ձևով, ավելին` հրատապ: Այդ մասին միայն առավոտյան հայտնի դարձավ` պետական հեռուսատաալիքում Նազարբաևի հայտնվելուց մի քանի ժամ առաջ: Խոսքը ձայնագրված էր, նույնիսկ անորակ մոնտաժն էր նկատելի: Ղազախստանում աշխատող միջազգային լրատվամիջոցները նախագահի ելույթի մասին տեղեկացել էին թվիթներով:
Նազարբաևի առաջարկների իմաստը նախագահական լիազորությունների մի մասը խորհրդարանին և կառավարությանը «կամովին» հանձնելն էր: Բանավեճի մեջ չմտնենք` Ղազախստանի նախագահի ու սահմանադրական իրավունքի գիտակ իրավաբաններրի հետ, որոնք  նրան հանդիմանում են անիրավաչափ ձևակերպումների համար: Նրանք պնդում են, որ խորհրդարանն ունի միայն այն լիազորությունները, որոնք ընտրողներն են տվել պատգամավորներին:  Նրանք էլ իրենց հերթին լիարզորություններ են տալիս գործադիր իշխանությանը` կառավարությանն ու նախագահին:
Սուպերնախագահական համակարգով Ղազախստանում, սակայն, իրականությունը սա է. ամեն ինչ պտտվում է երկրի ղեկավարի շուրջ:
Եվ ահա, նախագահը հայտնում է, որ հասունացել է պահը, և պետք է իր լիազորությունների մի մասը փոխանցի նրանց, որոնց գործն է սոցիալ-տնտեսական գործընթացների կարգավորումը` կառավարությանը, նախարարություններին, ՏԻՄ-երին: Իրեն է թողնում արտաքին քաղաքականությունը, ազգային անվտանգությունն ու պաշտպանությունը, «ռազմավարական ֆունկցիաները, իշխանության ճյուղերի միջև գերագույն արբիտրի դերը»:
Նազարբաևը ժողովրդին հայտնեց, որ կառավարության ու խորհրդարանի դերն «էապես կուժեղանա»:
Հայտնի ղազախ քաղաքագետ Դոսիմ Սատպաևը խայթոցով նկատեց, որ «լիազորությունների վերաբաշխումը հիշեցնում է երկու ճաղատների կռիվ` սանրի համար: Ընդ որում, երկու ճաղատները խորհրադարունն ու կառավարությունն են, որոնք իրենց ցածր արդյունավետությունը ցույց տվեցին և՛ ճգնաժամային իրավիճակներում, և՛ օրենսդիր աշխատանքում»: «Դատելով այդ ամենից` նախագահը հոգնել է անընդհատ ծածկել նրանց բացթողումներն ու սխալները, որոնք անցած տարի ռեկորդային էին: Եվ սահմանվում է սկզբունքը` թագավորը լա՛վն է, բոյարնե՛րն են վատը»:
Այստեղից եզրահանգում. եթե Նազարբաևն իրեն ազատում է սոցիալ-տնտեսական վիճակի պատասխանատվությունից, և դա դնում է կառավարության վրա` իրեն թողնելով միայն գերագույն արբիտրի գործառույթը, դրանով միայն իր սուպերիշխանությունն է ուժեղացնում:
Այս իրավիճակում դժվար է բացատրել` ինչպես է դա կապվում դեպի «ժողովրդավարական զարգացում» շարժվելու հետ, ինչի մասին հատուկ ուղերձում էր խոսվում: Նազարբաևը բառ անգամ չասաց ընտրական համակարգը բարեփոխելու, ոչ միայն կուսակցական սկզբունքով, այլ նաև մեծամասնական համակարգով խորհրդարան ձևավորելու մասին: Նախագահը լռեց նաև ընդդիմադիրների ազատ գործունեության, ընտրություններին մասնակցելու սահմանափակումները հանելու մասին: Միայն հիշատակեց «Սահմանադրական խորհրդի, դատական ու դատախազական համակարգի գործունեությունը կատարելագործելու մասին»: Այս դեպքում դժվար է հուսալ, որ կլինի գործադիրից անկախ դատական համակարգ:
Ակնհայտ է, որ Ղազախստանի այժմյան խորհրդարանը, որտեղ բացարձակ մեծամասնություն են կազմում նախագահական`«Նուր Օտան» կուսակցության պատգամավորները, նոտարական գրասենյակի դեր է խաղում. ձևակերպում է նախագահի նախաձեռնությունները:

ՆՊԱՏԱԿ` ԱՌԱՆՑ ՄԵԽԱՆԻԶՄԻ


Ուրեմն, ո՞րն է Նազարբաևի` անսպասելի նախաձեռնած վերաբաշխողական բարեփոխումների նպատակը: Գուցե վերջնակետի՞ն է հասնում ղազախստանյան «Հետնորդ» օպերացիան: Քանի տարի է` հենց դրա մասին են անվերջ խոսում և՛ Ղազախստանում, և՛ դրանից դուրս:
Նուրսուլթան Նազարբաևը (թող Ալլահը նրան առողջություն տա) այս հուլիսին 77 տարեկան կդառնա: Եվ օրակարգի գլխավոր հարց է դառնում` ո՞վ կփոխարինի նրան: Հարցը սրվեց հատկապես Նազարբաևի գործընկերոջ`Ուզբեկստանի նախագահ Քարիմովի մահից հետո, որի հետ դեռ Քաղբյուրոյում էր աշխատել:
Նրանք ընկերներ-հակառակորդներ էին, նրանց պայքարը Կենտրոնական Ասիայում ամենահեղինակավոր առաջնորդի կոչման համար էր: Քարիմովի հեռանալը, ինչպես նրա մահից հետո Ուզբեկստանում իշխանության`առանց լուրջ ցնցումների, հաջող տրանզիտը, չէր կարող չազդել Նազարբաևի ծրագրերի վրա: Հնարավոր է` նաև ինքնազգացողության:
Ղազախստանում, ի տարբերություն Ուզբեկստանի, գահի համար պայքարն ավելի կոշտ ու բաց է, նախագահի շուրջ անհամեմատ շատ են հարուստ ու ազդեցիկ հավակնորդները: Նազարբաևը վերջին տարիներին, հատկապես 2014-ից հետո, կադրային քաղաքականությունն այնպես էր կառուցում, որ իր մի նվիրյալի ամբիցիաները հանգչեն` իրենց տեղը զիջելով մյուս հավակնորդի նկրտումներին:
Ուզբեկստանի սգո արարողություններից օրեր անց Նազարբաևը լրջագույն վերադասավորումներ սկսեց: Վարչապետ Քարիմ Մասիմովին նա նստեցրեց Ազգային անվտանգության կոմիտեի ղեկավարի աթոռին` նրան օժտելով  արտակարգ լիազորություններով և հանձնելով կոռուպցիայի դեմ անխնա պայքարը: Դրա արդյունքը դարձավ բարձրաստիճան անձանց, նախկին ու գործող պաշտոնյաների, անվտանգության համակարգի ղեկավարի, էկոնոմիկայի նախարարի, նախագահի աշխատակազմի ղեկավարի առաջին տեղակալի ձերբակալությունների աննախադեպ ալիքը:
Նախագահը տարվա վերջում հանդես եկավ զգացմունքային հայտարարույթւոններով: Նա ընդունեց, որ ծանր ժամանակներ են, ճգնաժամ է, բայց վստահեցրեց, որ ամեն ինչ կկարգավորվի 2020-ից: Երկրում խոսեցին պետական նոր ծրագրի մասին` «Ողջ մնալ մինչև 2020-ը»:
«Տնտեսության մեջ էքստրաօրդինար քայլերի կարիք կլինի, բայց ես եմ պատասխան տալիս ամեն ինչի համար», սա էր ազգային լիդերի ուղերձների էությունը:
Նազարբաևի ավագ դուստրը` Դարիգան, հանվեց փոխվարչապետի պաշտոնից, որտեղ սոցիալական հարցերով պատասխանատուն էր, և նշանակվեց սենատի միջազգային, պաշտպանության ու անվտանգության հարցերով կոմիտեի նախագահ: Դարիգան պնդում է, որ նախագահ դառնալու հավակնություն չունի: Ի դեպ, նրա` գործադիրից սենատ գնալը հենց այդպես էլ գնահատվեց. նա ազատվեց մի պաշտոնից, որը պոտենցիալ գնդակահարությունների ցուցակում է, եթե հետո գան վատ ժամանակները:
Մյուս կողմից` այդ օրերին Նազարբաևը շտապեց հանգստացնել հասարակությանը ու հայտնեց, որ Ղազախստանում ժառանգաբար փոխանցվող իշխանություն չի լինի:
Վերջին ամիսների իրադարձությունները ենթադրել են տալիս, որ Նազարբաևը մաքրում է դաշտը` «Հետնորդ» օպերացիան իրագործելու համար: Դա նրան թույլ կտա առաջիկա տարիներին ապահովել բարձրագույն դեմիուրգի ստատուսը, վերահսկել իրավիճակը և այն տանել ցանկալի ուղղությամբ: Պատահական չէ ուղերձում նրա արտաբերած արտահայտությունը. «քաղաքական համակարգի կայունության երկար տարիների պաշար ստեղծել»:
Այդ նպատակն է հետապնդում սահմանադրության լրացումների վերջին առաջարկը, որը նախագահը չհիշատակեց իր խոսքում, բայց որը նրա համար ակնհայտ կարևոր է: Առաջարկվում է Մայր օրենքի 91-րդ հոդվածի 2-րդ կետը լրացնել այս թեզով. «Երկրի` Սահմանադրությամբ սահմանված անկախությունը… չի կարող փոխվել»:
Ինչո՞ւ է պետք քառորդ դար անց սահմանադրորեն պաշտպանել արդեն գոյություն ունեցող անկախությունը: Պետք է ենթադրել, որ դա արվում է Ղազախստանի ինքնիշխանությունը ոտնահարելու բոլոր փորձերը չեզոքացնելու համար: Ասենք` ԵԱՏՄ վերազգային մարմնի կատարելագործման ընթացքում: Հատկապես որ այդ կարգի փորձեր արդեն եղել են մի քանի տարի առաջ:
Վերադառնալով «Հենտնորդ» օպերացիային, կարելի է վստահորեն պնդել, որ նախագահի այսօրվա որևէ զինակից չի հանդուրժի, որ իր կողքինը դառնա երկրորդ լիիրավ ազգային լիդերը: Կանեն ամեն ինչ, որ դա տեղի չունենա: Այդ պարագայում էլ Նազարբաևից հետո Ղազախստանում անխուսափելիորեն կձևավորվի կոլեկտիվ ղեկավարման պես մի բան: Իսկ իր «ընտանիքի» շահերը հուսալի պաշտպանելու համար Նազարբաևն այդ մոդելը պետք է ստեղծի իր կենդանության օրոք:
Նրա հատուկ ուղերձից տպավորություն էր ստեղծվում, որ Նազարբաևը պատրաստվում էր  հայրենակիցներին կարևոր ինչ-որ բան ասել իր մասին, բայց վերջին պահին չհամարձակվեց` իր ժողովրդին նորից թողնելով անորոշության մեջ:

Տարածել