[Biennale Arte 2017] Մարդը իբրև թռչուն. պատկերներ ուղևորություններից
Շաբաթ, 17:10
«Venezia Santa Lucia, the last station of this journey».
Գնացքում հնչող այս հայտարարությունը ազդարարում է Վենետիկ մտնելու երկար սպասված պահը։
Կղզի, որտեղ պիտի ավարտվեր ուղևորությունս, բայց դեռ երկար է շարունակվելու։
Շաբաթ, 23:50
Դժվար է համատեղել կղզու բացահայտումը և տեսնել արվեստի բիենալեի բոլոր ցուցադրությունները։ Համակերպվեցի այն մտքի հետ, որ բիենալեն պետք է դառնա երկրորդական։
Կիրակի, 8:30
Վայելում եմ վենետիկյան հանգիստ կիրակի առավոտը տուրիստներից բեռնաթափված նեղլիկ փողոցներով քայլելիս։ Օդը հագեցած է ծիծեռների ու ճայերի ձայնով, զմրուխտե ջուրն էլ կամաց-կամաց արթնանում է ջրանցքներում։
Կիրակի, 9:50
15-րդ դարի՝ ուշ գոթական շրջանի, պալատի մուտքի մոտ փակցված պաստառի վերնագիրը աչքս գրավեց. «Մարդը որպես թռչուն. պատկերներ ուղևորություններից» (Բիենալեի ցուցադրություններից ոչ բոլորն էր պետք բաց թողնել)։ Մուտքի մոտ աղջիկ է սպասում։
– Դուք նո՞ւյնպես սպասում եք՝ ցուցադրությունը դիտեք,– հարցնում եմ։
– Ես աշխատում եմ այստեղ, սպասում եմ՝ աշխատանքային ժամը սկսվի, որ դռները բացեն,– պատասխանում է և պատմում ցուցադրության մասին։
Այս նախագիծը կողմնակի ցուցահանդես է Վենետիկի արվեստի բիենալեի շրջանակում, որ կազմակերպվել է Մոսկվայի Պուշկինի անվան կերպարվեստի ազգային թանգարանի «Պուշկինի թանգարան XXI» ծրագրի նախաձեռնությամբ։ Թանգարանն այս ծրագրով նպատակ ունի երկխոսության բերել դասական արվեստներն ու ժամանակակից արվեստը։ Ցուցադրված են 14 արվեստագետ տարբեր երկրներից (հիմնականում Ռուսաստանից)՝ Մարինա Լոշակի և Օլգա Շիշկոյի համադրությամբ։
«Մարդը որպես թռչուն» ցուցադրությունն ուսումնասիրում է օպտիկական, ձայնային և արվեստային ձևերի փոխազդեցությամբ առաջացած բացահայտումները, որոնք ուղղակիորեն կապված են աշխարհը բացահայտելու և դրանում մարդու տեղը սահմանելու բուռն ցանկության հետ: Պատմության ընթացքում մարդը միշտ ջանացել է հետ մղել տեսանելիության սահմանները և գտնել տեսնելու նոր անկյուններ, արշավել դեպի հեռավոր ինքնատիպ ու դեռ չայցելած տարածքներ՝ զարգացնելով տեսնելու բոլոր իմաստները։ Այս պատմական ուղևորությունը կարող է համեմատվել փոխակերպման հետ: Սա փորձառություն է, որի միջով մարդն անցնում է կյանքի ընթացքում»,– գրված է ցուցադրության գրքույկում։
Կիրակի, 10:00
Պալատի դռները բացվում են։ Բարեհամբույր աշխատակիցը փոխանցում է առաջին աշխատանքը: Ռուս արվեստագետ Սեմյոն Ալեքսադրովսկու «Մեկ ուրիշ թանգարան» ձայնային ինստալյացիան է. փոքր ձայնարկիչ և ականջակալ:
- Ձեր անձնագիրը պետք է թողնեք զուտ ապահովության համար,- զգուշացնում է աշխատակիցը։
Ձայնագրված է Պուշկինի թանգարանի անցուդարձը. պատահական զրույցներ, ոտնաձայներ, շշուկներ։ Ցուցադրման սրահներով քայլելիս ունկնդիրը, ֆիզիկապես լինելով Վենետիկում, ենթագիտակցորեն ուղևորվում է Մոսկվա՝ Պուշկինի թանգարան։
Մութ միջանցքում կախված են Լեոնիդ Տիշկովի (ՌԴ) լուսանկարները՝ «Մասնավոր լուսին» (Private Moon) վերնագրով։ Շարքը մի մարդու պոետիկ վիզուալ պատմություն է, որը մի օր հանդիպել է լուսնին և մինչև կյանքի վերջ մնացել նրա հետ՝ պտըտվելով աշխարհով մեկ։ Ինչպես յուրաքանչյուր ճամփորդ, նա էլ անմահացրել է իր և իր լուսնի այցելած վայրերը։ Այժմ լուսինը հանգրվանել է Վենետիկի «Soranzo van Axel» պալատի մութ միջանցքում։
Փոքրիկ սենյակում է Դմիտրի Բուլնիգինի (ՌԴ) վիդեոինստալյացիան՝ «Ակվարիում»։ Արվեստագետը, նախապես պատրաստած վիդեոն պրոյեկտելով թեք տեղադրված խորանարդի վրա, տեսողական խաբկանք է ստեղծում, ասես իրական ակվարիում է ցուցադրվում։ Ջրի մակերեսը կտրուկ իջնելու պահին ձկները, իրար հրմշտելով, փորձում են հարմար դիրք ընդունել մնացած ջրից թթվածին ստանալու համար։ Ջրի մակերեսի վերուվարը պարբերաբար կրկնվում է։ Սա մարդու կախվածության և ժամանակակից համայնքային կյանքի ալեգորիա է, ակվարիումը՝ երազանք, որը մարդուն հասու է միայն ապակու, ինչպես խանութի ցուցափեղկի հետևից։ Ասացվածքը՝ «ինչպես ձուկը ջրում», ընդամենը հարաբերական ճշմարտություն է։
Մյուս սենյակներում ցուցադրվում են Տանյա Ախմետգալիևայի (ՌԴ) վիդեոինստալյացիաները՝ «Ուրվական նավ» (Ghost Ship)։ Տանյայի գործերում արտացոլված են յուրաքանչյուրիս կյանքի ոդիսականը և այն փաստը, որ մարդը միշտ ձգտում է լինել այնտեղ, որտեղ այդ պահին չէ։ Սյուրռեալիստական և վերացական անհստակ պատկերները՝ ցայտուն գույներով, հանդիսատեսին օգնում են ուրվականների նման թափառել, քայլել դեպի անհայտ հորիզոններ, անցնել մի երազից մյուսը՝ մոռանալով ներկան։
Իրինա Զատուլովսկայան (ՌԴ) իր «Վերադարձ տուն» (Back Home) շարքով վենետիկյան մետաքսներով արված կոլաժներով վերապատմում է Կտակարանների պատմությունները։ Համատեղվելով ինքնադիմանկարների և անձնական պատմությունների հետ՝ շարքը դառնում է ապաշխարանքի, տունդարձի, Ես-ին վերադառնալու պատում։
Իտալացի արվեստագետ Ֆաբրիցիո Փլեսին ներկայանում է իր «Ca’ d’Oro» ինստալյացիա-վիդեո արտով։ «Ca’ d’Oro» վերնագիրը գալիս է Վենետիկի հայտնի պալատի անունից։ Գոնդոլն ուղեվորության միջոց է, անընդհատ ճեղքվող ջուրը (էկրաններին ցուցադրվող վիդեոն)՝ ժամանակի ընթացքի փոխաբերություն։ Հեղինակն իր մաքուր վենետիկյան սիմվոլիկայով անվերջանալի ուղևորության է տանում հանդիսատեսին։
Երկրորդ հարկի առաջին գործը ճապոնացի Մասաքի Ֆուջիհաթայի «Սեփական սենյակ/TV» (Private Room/TV) ինստալյացիան է։ Նա հիշատակում է հեռուստատեսության ոսկեդարը, երբ ձևավորվում էր հեռուստադիտողների անտեսանելի ցանց։ Այս մեդիան հնարավորություն էր տալիս, սեփական սենյակում նստած, փորձը փոխանցել ընկերներին, որոնք իրարից շատ հեռու են։ Այժմ համայնապատկերն իր դասական իմաստով այլևս գոյություն չունի, և հեռուստադիտողները ընկղմված են ավելի բազմաշերտ և մասնատված պատկերի մեջ։ Մեր հիշողության արխիվը ձևավորում է մի տեսարան մեր ոգևորության և շոշափելի ընկալման հիման վրա։ Հուշերի մեջ այս ուղևորությունն է ժամանակակից «գլոբալ տան» մուտքը։
Մարտին Հոնրեթ (Գերմանիա), «Լապտեր»։ Այս ստեղծագործությունը նույնպես հիմնված է տնից դուրս չգալով ճամփորդելու կոնցեպտի և անցյալի պատկերների վրա։ Ժամանակակից միայնակ մարդը, անկողնում պառկած, դիտում է Երկիր մոլորակի կադրերը, որոնք լուսնից են նկարահանված: Պատուհանից երևում է լուսինը։ Նա ցույց է տալիս, թե ինչքան սինթետիկ և խեղաթյուրված կարող է լինել հուշը, երբ փորձում ես պատկերել այն։
«Provmyza» արվեստի խմբի (ՌԴ) վիդեո արտը, դիտողին իր հետ տանելով բազմաշերտ ընդարձակ տարածքներ, լարվածության և փոքրության զգացում է փոխանցում։ Հայտնվելով «Լիլիպուտների» աշխարհում, փոքրիկ աղջկա հետ դուրս գալով վիթխարի բնության դեմ հանդիման՝ անընդհատ կրկնվող, կործանող պարտությունների լարում ես ապրում. բնությունը միևնույն ժամանակ կենարար և մահաբեր է թվում։
«Պայթեցված տեսք 2.0» (Exploded View 2.0) ինտերակտիվ ինստալյացիայի հեղինակը հոլանդացի Մարնիքս դե Նիյսն է: Սրահում տեղադրված մեծ գունդը պտտեցնելով՝ հնարավոր է դառնում եռաչափ պատկերը շարժելով «այցելել» աշխարհի ամենահայտնի տուրիստական տեսարժան կառույցներ։ Պատկերները բաղկացած են մանր կետերից. հիշողության աղոտ պատկերի նման են ու միանգամից փոշիանում են, երբ անցնում ենք նրանց միջով:
Մասնագիտությամբ աշխարհագրագետ Սոֆյա Գավրիլովան (ՌԴ) ցուցադրում է հորիզոնի նոր կոնցեպտ, որը տարբեր հորիզոնների կոլաժ է։ Նա հորիզոնը դիտում է ուղղահայաց ձգված շրջանակներով, ինչպես Վենետիկին բնորոշ պատուհաններն են, որոնց մեջ երևում են ոչ թե բուն հորիզոնը, այլ երկնքից երկիր շարված շերտերը։
Մարիանո Սարդոնը (Արգենտինա) ներկայացնում է վիզուալ նոր մշակույթ։ Նա տեխնիկայի ժամանակակից միջոցներով արձանագրել է, թե դիտողի աչքը ինչպես է սահել 15-րդ դարի կտավների վրայով, որոնցում պատկերված են քաղաքային պեյզաժներ: Մարդու աչքի հետագիծը ստեղծել է և՛ կտավի, և՛ քաղաքի միանգամայն նոր վերացական պատկերներ: Մեկ այլ շարքի մեջ, քաղաքների քարտեզներից առանձնացնելով անցած ուղիները և դրանք զուգահեռելով անձնական պատմությունների հետ, դիտողին ուղեկցում է մտապատկերային խմբային ուղևորության։
Յուրի Կալենդարովի (ՌԴ) աշխատանքն ուղևորություն է դեպի ներս, դեպի հոգի. հոգեվերլուծական ուղևորություն։ Բրոնզից ստեղծված քանդակները ձայնի վիզուալ համարժեքներ են: Հարվածելով քանդակներին, հեղինակը փորձում է արվեստային ժեստով վերլուծել ձայնի արձագանքը մարդու ներսում և հետքերը հոգու վրա:
«Ճանապարհորդություն» (Travel) եռաչափ HD անիմացիան ներկայացնում է բելգիացի արվեստագետ Դեյվիդ Քլաերբուտը։ Կամերայի սահուն շարժումն դիտողին այգու նստարանից մեղմորեն տանում է հեքիաթային ջունգլի, որտեղ ընդհանուր պատկերը երբեմն կորչում է՝ ընկղմվելով գրավիչ դետալների մեջ: Երբ առիթ ես ունենում թռչնի աչքով տեսնել ընդհանուր պատկերը, պարզվում է, որ գոթական եկեղեցի հիշեցնող ջունգլին իրականում շատ փոքրիկ պուրակ է՝ ընդարձակ դաշտի մեջ։
Կիրակի, 16:00
Ցուցահանդեսից դուրս գալու պահին նկատեցի շրջիկ ակորդեոնիստի: Նա նվագում էր Նինո Ռոտայի ստեղծագործությունը՝ «Կնքահայրը» ֆիլմից։ Ուղևորությունս շարունակվեց դեպի հարավ՝ Սիցիլիա,այնտեղից էլ՝ Նյու Յորք։
Հունիսի 10-11, 2017
Հեղինակ՝ Էդիկ Պողոսյան