ՄԱՆԿԱԿԱՆ ԳՐՔԵՐ 50% ԶԵՂՉՄԱՆԿԱԿԱՆ ԳՐՔԵՐ 50% ԶԵՂՉՄԱՆԿԱԿԱՆ ԳՐՔԵՐ 50% ԶԵՂՉՄԱՆԿԱԿԱՆ ԳՐՔԵՐ 50% ԶԵՂՉՄԱՆԿԱԿԱՆ ԳՐՔԵՐ 50% ԶԵՂՉՄԱՆԿԱԿԱՆ ԳՐՔԵՐ 50% ԶԵՂՉՄԱՆԿԱԿԱՆ ԳՐՔԵՐ 50% ԶԵՂՉՄԱՆԿԱԿԱՆ ԳՐՔԵՐ 50% ԶԵՂՉՄԱՆԿԱԿԱՆ ԳՐՔԵՐ 50% ԶԵՂՉՄԱՆԿԱԿԱՆ ԳՐՔԵՐ 50% ԶԵՂՉ
Գլխավոր Հոդվածներ

Վճռորոշ մարտերի կիզակետում. «Կյանքի նյարդը»՝ այնպ

Վճռորոշ մարտերի կիզակետում. «Կյանքի նյարդը»՝ այնպես, ինչպես 30 տարի առաջ (տեսանյութ)

newmag-y-n

Այնպես, ինչպես այսօր, այնպիսի հերոսների մասին, ինչպիսիք այսօր են մարտի դաշտում՝ Արման Սաղաթելյանի «Կյանքի նյարդը» գրքում նկարագրված տեսարանները, մարդիկ, դրվագները կարծես հենց այս օրվա համայնապատկերը լինի: Newmag-ը ներկայացնում է Ստեփանակերտի այն զորանոցի վերածված դպրոցը, որտեղ տեղակայվել է հայտնի հրամանատար Բեկոր Աշոտը: Հիմա նույն այս դպորցն անվանակողչված է լեգենդար հերոսի անունով:

Արմանի մարտական ընկերը՝ Արթուր Ջավադյանը, որի մասին ևս գրքում հիշատակում կա,  փակ աչքերով կգտնի այն դասասենյակները, որտեղ տեղակայվել էր գումարտակը, ճիշտ Սյագոյի նկարագրածի պես։ Հրում է դուռը՝ բաց է. «Ստեղ պռոիգռիվածել ա եղել, պլասծինկա են ճարել, որ պատառ հանգստանան»:

Շտաբը ուսուցչանոցում էր, տնօրենի սենյակում կոմբատն էր տեղավորվել, 3-րդ հարկում դպրոցականներն էին՝ դպրոցում դասերը շարունակվում էին։ Դասամիջոցին աշակերտներն իջնում էին գումարտակ, որ զենք քանդել-հավաքել, կրակել սովորեն:

Հատուկ վաշտ, 2-րդ դասակ, Կամսարի հրամանատարությամբ։ Դասակին հատկացված զորանոցը Արմանը ՎԻՊ էր անվանում։ Հանգստի ժամին գեղարվեստական մասն էր պակաս, ռոքի սիրահարը դա էլ ապահովեց: Անպետք իրերի մեջ գտնված ձայնարկիչը Սյագոն նորոգեց, նրա ընկեր Կամոն էլ տնից Զեփփելին գտավ-բերեց։ Ստեփանակերտցի Կամոյի բերած ձայնասկավառակը Արմանը չհասցրեց վերադարձնել: Կամոն զոհվեց։ Սյագոյի ու Տիգայի մարտական ընկեր Արթուրը, այստեղ գալով, պարտադիր կանգ է առնում զոհված ընկերների նկարների մոտ, մտովի զրուցում.«Ռաֆոն, Վահիկը՝ հալա ախպերներ, մեր Ռաֆոն, Կամոն․․․ տղերք, հիշում ենք ձեզ »:

Կարդացեք նաև՝

Շտաբը ուսուցչանոցում էր, տնօրենի սենյակում կոմբատն էր տեղավորվել, 3-րդ հարկում դպրոցականներն էին՝ դպրոցում դասերը շարունակվում էին։ Դասամիջոցին աշակերտներն իջնում էին գումարտակ, որ զենք քանդել-հավաքել, կրակել սովորեն։ Արթուրն ուղեկցում է շենքի մյուս հատված, որտեղ ճաշարանն էր, այս կողմով անցնելով՝ հիշողությունները հերթով արթնանում են. «Ամեն անգամ լավ ընդունել են: Մատաղ ինիմ, մատաղ ինիմ  ասելով լավ ճաշեր»:

Այստեղ էր հրամանատարը խոհարարին ասում ՝ Աղասի, մի լավ երգ երգիր, որ տղաները հանգստանան։ Խոհարար Աղասի խոսքը ձայնագրված է 93-ին, հենց այն սենյակներում, որոնց մասին պատմում է Արմանը։ Հենց այդ տարին, այդ օրերն են նկարագրվում գրքում ու այս տարածքը ։ Արմանը նաև մեծ հարգանքով է նկարագրում պատմաբան-հրամանատար Կամսարին:  Սաղաթելյանի հիշողության մեջ դաջվել է որպես սպառնալից տեսքով, բայց շատ հոգատար հրամանատար: 17 տարեկան երիտասարդների համար միշտ շոկոլադ էր պահում։ Հիմա Կամսարը Երևանում է, զբաղվում է գրքերի առևտրով։ Սյագոն ու Տիգան հաճախ են նրան այցելում, տարվում զրույցով, հիշում ինչպես Ռաֆոն սխալմամբ կրակեց Արմանի ուղղությամբ, ինչպես ինքնաձիգը փրկեց Տիգային։

 

Տարածել

Կյանքի նյարդը
Կյանքի նյարդը

Արման Սաղաթելյան

4800 ֏

Նկարագրություն

Ինչո՞վ էր զբաղված և ինչ էր մտածում հայ երիտասարդը 1990-ականներին, ԽՍՀՄ փլուզման, անկախացման, արցախյան գոյամարտի և էներգետիկ ճգնաժամի տարիներին: Զգու՞մ էր պատմական փոփոխությունների անդառնալիությունը, որի ականատեսն էր ավագ սերունդը: Եվ ի՞նչ էր նշանակում լինել 17-ամյա անհոգ պատանի երկրի համար ամենաբարդ ժամանակներում: Արման Սաղաթելյանի ինքնակենսագրական վեպը ներկայացնում է 1991-93 թվականների Հայաստանը: Այն սև ու սպիտակ չէ , ոչ միայն հաղթական գոյամարտի մասին է, այլև ցրտի և մթի: Ամեն ինչ ոչ շատ վատ էր, ոչ էլ լավ: Հեղինակի ձևակերպմամբ՝ տանելի էր:

Այս գիրքը ռազմաճակատում հայտնված երկու երիտասարդի մասին է: Նրանք ծնողներից թաքուն մեկնում են Արցախ և մասնակցում Չլդրանի համար մղվող մարտերին: Արցախյան պատերազմը նկարագրված է ականատեսի աչքերով. ոչինչ չափազանցված չէ՝ ո՛չ վախը, ո՛չ համարձակությունը, ո՛չ մահը, ո՛չ էլ պայքարը: Չլդրանի համար մղված մարտը բախտորոշ է եղել, քանի որ դարձել է պատերազմի ամբողջ ընթացքի բեկումնային պահերից մեկը: 1993-ի փետրվարի 5-ին Չլդրանի ազատագրմանը հաջորդել են հայկական ուժերի գարնանային լայնածավալ հակահարձակումը և Մարտակերտի շրջանի ամբողջական ազատագրումը: