[Շարունակությունը` գրքում] Բերնհարդ Շլինկ. Ընթերցողը
1
Տասնհինգ տարեկանում ես հիվանդացա դեղնախտով: Հիվանդությունը սկսվեց աշնանը և տևեց մինչև գարուն: Որքան ցրտում ու կարճանում էին անցնող տարվա օրերը, այնքան ես ինձ ավելի վատ էի զգում: Նոր տարուց հետո միայն սկսեցի կազդուրվել: Հունվարին արդեն տաք էր, և մայրս իմ անկողինը պատրաստեց պատշգամբում: Ես տեսնում էի երկինքը, արևը, ամպերը և լսում էի բակում խաղացող երեխաների ձայները: Փետրվարյան մի իրիկնամուտի լսեցի, թե ինչպես էր երգում կեռնեխը:
Ծաղկի փողոցից, որտեղ դարադարձին կառուցված ամուր ու հսկայական շենքի երկրորդ հարկում էինք ապրում, ճանապարհն ինձ տարավ Կայարանի փողոց: Այստեղ հոկտեմբերյան մի երկուշաբթի օր՝ դպրոցից տուն վերադառնալիս, ես փսխեցի: Արդեն քանի օր ես ինձ թույլ էի զգում, այդքան թույլ դեռ երբեք չէի եղել: Յուրաքանչյուր քայլ ինձնից ուժերի մեծ լարում էր պահանջում: Երբ ես տանը կամ դպրոցում բարձրանում էի աստիճաններով, ոտքերս հազիվ էի քարշ տալիս: Ախորժակ չունեի: Նույնիսկ քաղցած ժամանակ, երբ նստում էի սեղանի մոտ, անմիջապես սկսում էի զզվել ուտելիքից: Երբ առավոտյան արթնանում էի, բերանիս մեջ չորություն էի զգում, և ինձ թվում էր, թե ներքին օրգաններս ծանրացել ու իրենց տեղում չեն: Ես ամաչում էի իմ թուլությունից: Անչափ ամաչեցի, երբ փսխեցի փողոցում: Կյանքումս երբեք նման բան չէր պատահել: Բերանս լցվեց, փորձեցի կուլ տալ, շուրթերս իրար սեղմեցի, ձեռքով փակեցի, բայց բերանիս պարունակությունը թափվեց մատներիս արանքից: Հետո հենվեցի շենքի պատին, նայեցի ոտքերիս մոտ՝ իմ փսխուքին, և բաց գույնի լորձունքը թափվեց բերանիցս:
Իմ մասին, համարյա կոպտորեն, հոգաց մի անծանոթ կին: Նա բռնեց ձեռքս և շենքի մութ մուտքով ինձ տարավ բակ: Վերևում պատուհանից պատուհան պարաններ էին ձգված, և լվացք էր կախված: Բակում փայտ էր դարսված, մի բացօթյա արհեստանոցում ճռնչում էր սղոցը, և տաշեղներ էին թռչում: Բակ տանող դռան կողքին ջրի ծորակ կար: Կինը բացեց ծորակը, սկզբում լվաց ձեռքս, հետո բռով ջուր վերցրեց և շփեց դեմքիս: Ես թաշկինակով սրբեցի դեմքս:
— Վերցրո՛ւ մյուսը:
Ջրի ծորակի կողքին երկու դույլ էր դրված. նա վերցրեց մեկը և ջուր լցրեց: Ես լցրի մյուս դույլը և հետևեցի նրան՝ մուտքից դուրս գալով: Նա թևերը լայն բացեց, ջուրը ճողփաց մայթին և փսխուքը տարավ դեպի առուն: Հետո վերցրեց իմ դույլը և ջրի երկրորդ հորձանքն ուղղեց դեպի մայթը:
Երբ ուղղվեց, տեսավ, որ լաց եմ լինում:
— Քեզ ի՞նչ պատահեց, փոքրի՛կ տղա,— ասաց նա զարմացած:
Հետո գրկեց ինձ: Ես համարյա այդ կնոջ հասակին էի և նրա ստինքները իմ կրծքին շատ մոտ զգացի. գրկախառնված լինելով՝ մոտիկից զգացի շնչառությանս տհաճ հոտն ու նրա թարմ քրտինքը և չգիտեի՝ ինչ անեմ ձեռքերս: Ես դադարեցրի լացս:
Նա հարցրեց, թե որտեղ եմ ապրում, ապա դույլերը դրեց մուտքի մոտ և ինձ տուն ուղեկցեց: Նա քայլում էր իմ կողքից՝ մի ձեռքով բռնած դպրոցական պայուսակս, իսկ մյուս ձեռքը թևիս դրած: Կայարանի փողոցից մինչև Ծաղկի փողոց հեռու չէ: Նա այնպես արագ և վճռական էր քայլում, որ ես ստիպված էի քայլերս նրան հավասարեցնել: Մեր տան առաջ նա ինձ հրաժեշտ տվեց:
Նույն օրը մայրիկս բժիշկ կանչեց, որը դեղնախտ ախտորոշեց: Մի օր մորս պատմեցի այդ կնոջ մասին: Չեմ կարծում, թե հակառակ դեպքում կայցելեի նրան, մինչդեռ մայրիկիս համար ինքնըստինքյան հասկանալի էր, որ առաջին իսկ հնարավորության դեպքում իմ գրպանի փողով, որ ծնողներս էին ինձ տալիս ամեն շաբաթ, ծաղկեփունջ պիտի գնեի, ներկայանայի այդ կնոջն ու շնորհակալություն հայտնեի: Եվ ահա փետրվարի վերջին ես կրկին գնացի Կայարանի փողոց:
2
Կայարանի փողոցի այդ շենքն այսօր այլևս չկա: Չգիտեմ, թե երբ և ինչու են քանդել: Երկար ժամանակ է՝ չեմ եղել իմ հայրենի քաղաքում: Նոր շենքը, որ կառուցել են յոթանասուն կամ ութսունական թվականներին, հինգհարկանի է, որին ավելացրել են ձեղնահարկը, ունի փակ և բաց պատշգամբներ՝ հարթ ու բաց գույնի սվաղով: Բազմաթիվ զանգերը մատնանշում են փոքր մեկսենյականոց բնակարանները: Բնակարաններ, որտեղ մարդիկ բնակություն են հաստատում ու հեռանում, ինչպես վարձու մեքենա են նստում և իջնում: Առաջին հարկում այժմ համակարգիչների խանութ է, նախկինում այնտեղ մանրուքների, հետո սննդամթերքի խանութ էր և տեսանյութերի վարձույթի սրահ:
Հին տան բարձրությունը հավասար էր չորս հարկի. առաջին հարկը պատված էր ադամանդի նման հղկված ավազաքարե քառակուսիներով, իսկ հաջորդ երեք հարկերը աղյուսից էին՝ ավազաքարե փակ և բաց պատուհաններով ու պատուհանների նմանատիպ շրջանակներով: Դեպի առաջին հարկ և սանդղավանդակ էին տանում մի քանի աստիճաններ՝ ներքևում՝ լայն, իսկ վերևում՝ նեղ, երկու կողմերից պարսպապատված, որոնց վրա երկաթե ճաղաշար էր, որ ներքևում ավարտվում էին խխունջի տեսքով: Դռան երկու կողմերում սյուներ էին, որոնց վրա լայնությամբ գցված գերանների անկյուններից մի առյուծ նայում էր Կայարանի փողոցն ի վեր, իսկ մյուսը՝ փողոցն ի վար: Շենքի մուտքը, որով ինձ անծանոթ կինը բակ՝ դեպի ջրի ծորակն էր տարել, կողմնակի մուտք էր:
Դեռ փոքրուց այդ շենքը նկատել էի: Այն գերիշխում էր թաղամասի մյուս տների շարքում: Եթե այդ շենքը ավելի մեծացվեր և լայնացվեր, ապա սահմանակից տները պետք է զիջեին իրենց տեղը: Շենքի ներսը պատկերացնում էի ներկած սանդղավանդակով, հայելապատ և արևելյան նախշազարդ ուղեգորգերով, որոնք աստիճաններին էին ամրացված փայլուն արույրե ձողերով: Կարծում էի, որ այդ իշխանական տանը ազնվական մարդիկ են ապրում: Բայց քանի որ շենքը տարիների ընթացքում գնացքների ծխից սևացել էր, պատկերացնում էի, թե այդ ազնվական բնակիչները նաև մռայլ էին, տարօրինակ, թերևս խուլ կամ համր, կուզիկ կամ կաղ:
Հետագայում ես տարիներ շարունակ երազում տեսնում էի այդ շենքը: Երազներն իրար նման էին, նույն երազի և թեմայի վարկածներն էին: Իբրև թե ես հայտնվում եմ օտար քաղաքում և տեսնում եմ այդ շենքը: Այդ շենքը՝ անծանոթ մի թաղամասում՝ տների շարքի մեջ: Ես մոլորված առաջ եմ գնում, որովհետև ճանաչում եմ տունը, բայց ոչ թաղամասը: Հետո մտաբերում եմ, որ այդ տունն արդեն տեսել եմ ոչ թե իմ հայրենի քաղաքում, այլ մի ուրիշ երկրում: Ես երազում Հռոմում եմ, տեսնում եմ այդ տունը և հիշում, որ այն արդեն տեսել եմ Բեռնում: Այդ երազային հիշողությունն ինձ հանգստացնում է. տունն ուրիշ միջավայրում տեսնելն ինձ համար ավելի արտասովոր չի, քան այն, եթե օտար միջավայրում պատահաբար հանդիպեմ նախկին ընկերոջս: Ես շրջվում եմ, վերադառնում տուն և բարձրանում աստիճաններով: Ուզում եմ ներս մտնել: Սեղմում եմ դռան բռնակը:
Երբ տունը քաղաքից դուրս եմ տեսնում, երազն ավելի երկար է տևում, և հետո մանրամասներն ավելի լավ եմ հիշում: Իբր ես գնում եմ մեքենայով: Աջ կողմում տեսնում եմ տունը, բայց շարունակում եմ ճամփաս. սկզբում միայն շփոթված եմ, որ ակնհայտորեն քաղաքի փողոցին հատուկ այդ տունը բաց դաշտում եմ տեսնում: Հետո մտաբերում եմ, որ այդ տունն արդեն ինչ–որ տեղ տեսել եմ և ավելի եմ շփոթվում: Երբ հիշում եմ, թե որտեղ եմ այն տեսել, մեքենան շրջում ու հետ եմ քշում: Երազումս այդ փողոցը միշտ դատարկ է, ես կարող եմ ճռնչոցով շրջել մեքենան և մեծ արագությամբ հետ քշել: Վախենում եմ, որ կուշանամ, և արագացնում եմ մեքենայի ընթացքը: Հետո նորից տեսնում եմ տունը: Պֆալցում այն շրջապատված է կանճրակի, հացահատիկի կամ խաղողի, իսկ Պրովանսում՝ նարդոսի դաշտերով: Տեղանքը հարթ է, թերևս՝ մի քիչ բլրոտ: Ծառեր չկան: Օրը շատ պայծառ է, արևը փայլում է, օդը՝ շողում, իսկ փողոցը՝ տոթից ծեքծեքում: Հակահրդեհային միջնորմները տունը կիսում են, թույլ չեն տալիս, որ այն ամբողջական երևա: Այդ միջնորմներն ինչ–որ տնից են երևի մնացել: Այս տունն ավելի մռայլ չէ, քան Կայարանի փողոցինը: Բայց պատուհաններն ամբողջովին փոշով են պատված, և հնարավոր չէ որևէ բան տեսնել, նույնիսկ վարագույրները: Տունը կույր է: Ես մեքենան կանգնեցնում եմ փողոցի եզրին և անցնելով փողոցի մյուս կողմը՝ մոտենում եմ մուտքին: Ոչ ոք չի երևում, ոչինչ չի լսվում, նույնիսկ հեռվից մեքենայի շարժիչի, քամու, թռչունի ձայն չի լսվում: Աշխարհը մեռած է, անկենդան: Աստիճաններով բարձրանում և սեղմում եմ դռան բռնակը:
Դուռը չի բացվում: Ես արթնանում եմ և միայն հիշում եմ, որ բռնել եմ բռնակն ու սեղմել: Հետո վերհիշում եմ ողջ երազը, ինչպես նաև այն, որ այդ երազը նախկինում արդեն տեսել եմ:
3
Ես չգիտեի, թե ինչ է այդ կնոջ անունը: Ծաղկեփունջը ձեռքիս՝ անվճռական կանգնած էի դռան առաջ: Սիրով հետ կդառնայի: Բայց այդ պահին տնից մի տղամարդ դուրս եկավ, հարցրեց, թե ում եմ ուզում, և ինձ ուղարկեց երրորդ հարկ՝ տիկին Շմիցի մոտ:
Ոչինչ չկար. ո՛չ զարդարանք, ո՛չ հայելի, ո՛չ ուղեգորգ: Սանդղահարթակը սկզբում ճակատամասի շքեղության համեմատ համեստ գեղեցկություն էր ունեցել, որից այլևս ոչինչ չէր մնացել: Աստիճանների մեջտեղում կարմիր ներկը ջնջվել էր, տրորված կանաչ լինոլեումը, որն աստիճանների կողքով ուսերի բարձրությամբ փակցված էր պատին, մաշվել էր, իսկ բազրիքի բացակայող ճաղերի փոխարեն թոկեր էին կապված: Ինչ–որ մաքրելու միջոցի հոտ էր գալիս: Թերևս այդ ամենը միայն հետագայում էի նկատել: Այդտեղ միշտ նույն ձևով մաշված ու մաքուր էր, և միշտ նույն մաքրող միջոցի հոտն էր գալիս, երբեմն դրան էր միախառնվում կաղամբի կամ լոբու, տապակայի կամ էլ եռացող սպիտակեղենի հոտը: Շենքի մյուս բնակիչների հետ ես երբեք չծանոթացա, ինձ ծանոթ էին միայն այդ հոտերը, բնակարանների դռների առաջի գորգերը և զանգի կոճակի տակ գտնվող անունների ցուցանակները: Չեմ հիշում, որ երբևէ որևէ ուրիշ բնակչի հանդիպած լինեմ սանդղահարթակում: Այլևս չեմ հիշում նաև, թե ինչ բառերով ողջունեցի տիկին Շմիցին: Հավանաբար երկու–երեք նախադասություն էի նախապատրաստել իմ հիվանդության, նրա ցուցաբերած օգնության և իմ երախտագիտության մասին ու դրանք անգիր ասացի: Նա ուղեկցեց ինձ խոհանոց:
Խոհանոցը նրա բնակարանի ամենամեծ տարածքն էր: Այնտեղ կային գազօջախ և խոհանոցային կահույք՝ երկու լվացարանով, լոգարան և ջրատաքացուցիչ վառարան, սեղան և երկու աթոռ, խոհանոցային պահարան, զգեստապահարան և կարմիր թավշե ծածկոցով թախտ: Խոհանոցը պատուհան չուներ: Լույսը ներս էր թափանցում ապակյա դռան միջով, որը տանում էր դեպի պատշգամբ: Խոհանոցը լուսավորվում էր միայն այն ժամանակ, երբ դուռը բաց էր մնում: Այդ ժամանակ բակում գտնվող հյուսնարանից լսվում էր սղոցի ճռնչոցը, և փայտի հոտ էր գալիս:
Բնակարանն ուներ նաև մի փոքր ու նեղլիկ հյուրասենյակ, որտեղ դրված էին սպասքապահարան, սեղան, չորս աթոռ, ճոճաթոռ և վառարան: Այս սենյակը ձմռանը գրեթե չէր ջեռուցվում, իսկ ամռանը համարյա չէր օգտագործվում: Պատուհանը նայում էր Կայարանի փողոցին, որտեղից երևում էր նախկին կայարանի տարածքը: Այն լրիվ տակնուվրա էր արված, և այս ու այնտեղ արդեն նոր դատական ու վարչական շենքերի հիմքեր էին գցված: Բնակարանն ուներ նաև մի անպատուհան զուգարան: Երբեմն այնտեղից գարշահոտ էր գալիս, որը տարածվում էր նաև միջանցքում:
Այլևս չեմ հիշում, թե մենք ինչ խոսեցինք խոհանոցում: Տիկին Շմիցն արդուկում էր. նա սեղանի վրա բրդե ծածկոց և վուշից կտոր էր փռել և մեկը մյուսի հետևից զամբյուղից սպիտակեղեն էր վերցնում, արդուկում, ծալում ու դնում այնտեղ գտնվող երկու աթոռներից մեկի վրա: Մյուսի վրա նստած էի ես: Նա նաև իր ներքնաշորերն էր արդուկում, ես աշխատում էի չնայել, բայց չէի կարողանում հայացքս շեղել դրանցից: Տիկին Շմիցը հագել էր անթև, կապույտ խալաթ՝ փոքրիկ, խամրած կարմիր ծաղիկներով: Ուսերին հասնող մոխրագույն մազերը մազակալով հավաքել էր ծոծրակին: Նրա մերկ թևերը գունատ էին: Ձեռքի շարժումները, որով բարձրացնում, աշխատեցնում և մի կողմ էր դնում արդուկը, իսկ հետո էլ ծալում և մի կողմ էր դնում սպիտակեղենը, դանդաղ էին ու կենտրոնացած, և նույն կերպ դանդաղ ու կենտրոնացած էլ նա կռանում և ուղղվում էր: Իմ հիշողության մեջ պահպանված այս առաջին պատկերին հետագայում գումարվեցին նորերը: Երբ նորից աչքերիս առաջ պատկերացնում եմ նրան, այդ պահին նա իմ առջև առանց դեմքի է կանգնում: Ես ստիպված եմ մեծ ջանքեր գործադրել այն վերականգնելու համար: Բարձր ճակատ, բարձր այտոսկրեր, խամրած կապույտ աչքեր, լիքը, առանց դեպի ներս ոլորումների, համաչափ բարձրացող շուրթեր, ամուր ծնոտ: Լայն, խստահայաց, կանացի դեմք: Իմ կարծիքով այն գեղեցիկ էր: Բայց այժմ չեմ կարողանում հիշել այդ դեմքի գեղեցկությունը:
Գիրքը կարող եք ձեռք բերել Զանգակ գրատնից