FrancoFest 2024 / Հոկտեմբերի 12FrancoFest 2024 / Հոկտեմբերի 12FrancoFest 2024 / Հոկտեմբերի 12FrancoFest 2024 / Հոկտեմբերի 12FrancoFest 2024 / Հոկտեմբերի 12FrancoFest 2024 / Հոկտեմբերի 12FrancoFest 2024 / Հոկտեմբերի 12FrancoFest 2024 / Հոկտեմբերի 12FrancoFest 2024 / Հոկտեմբերի 12FrancoFest 2024 / Հոկտեմբերի 12
Գլխավոր Հոդվածներ

Արտակ Ալեքսանյան. Գոմի դուռը խնամքո՛վ փակիր

Արտակ Ալեքսանյան. Գոմի դուռը խնամքո՛վ փակիր

Ոչ ոք չգիտի, թե հատկապես ինչու էր Գեղարքունիքի մարզի Լանջաղբյուր գյուղի առաջին փողոցը կոչվում Ծխախոտագործների: Գյուղը երբեք էլ ծխախոտագործությամբ չէր զբաղվել: Կարտոֆիլն է հիմնական ապրուստը` չհաշված խորհրդային տարիների գործարանը, որը կոնդենսատոր էր արտադրում կամ այդպիսի մի բան, բայց ծխախոտ` հաստատ ոչ: Փողոցի անունը մինչև այսօր էլ մնացել է ցուցանակի վրա, որի կապտավուն թիթեղը վաղուց ժանգոտել է, վրայի խամրած գրությունը սերունդներ առաջ հավանաբար փայլուն սև է եղել: Չնայած ցուցանակին՝ փողոցը հիմա կոչում են Զորավար Անդրանիկի: Թեև ո´չ Անդրանիկն է այնտեղ ապրել, ո´չ էլ նրա զինվորներն են այդ փողոցով երբևէ անցել: Որքան անհեթեթ է «Ծխախոտագործներ»-ը, նույնքան արտառոց է «Զորավար Անդրանիկ»-ը:
Այս տարօրինակ անվանափոխության պատմությամբ փողոցն ունի 50 մետր երկարություն: Սկսվում է միջհամայնքային ճանապարհից. ձախից իրար հարևանությամբ կառուցված երեք տներ են, աջից` այդ տների օժանդակ կառույցները` գոմեր, գարաժներ, ամբարներ: Փողոցն ավարտվում է վերջին` չորրորդ տան դարպասով. տունը ոչ թե փողոցի երկայնքով է, այլ լայնությամբ: Տները կառուցված են այնպես, որ սարից իջնող նախիրը տոպոգրաֆիական կրետինիզմի դեպքում էլ «իզը բռնած» վերադառնա տուն. փողոցի սկզբից տավարը բաց են թողնում` ուղիղ մտնում է իր գոմ. շփոթելն անհնար է:
Ծխախոտագործների փողոցի երրորդ տուն չհասած` գոմն է` մեկհարկանի փոքրիկ շինություն` կանաչ պատուհաններով ու դռնով:

Գոմի դուռը սովորական դուռ է` փայտից, ամուր, մեխանիկական կողպեքով, որը երկար ծառայել է ու կծառայի: Լանջաղբյուրից Ալեքսանենց ցեղի Արամայիսի դուռն է` իսկական, ամուր, ծանր փայտից:

Արամայիս Նիկողոսյանը ծնվել է 1911 թվականին, Հայրենական պատերազմի մասնակից էր, Փարիզի տակ գերի էր ընկել: Պատերազմից հետո վերադարձավ գյուղ` կնոջ ու դստեր մոտ: Ու մինչև Գոհար տատս կծներ երկրորդ որդուն` Ավետիքին` հորս, Արամայիսն աքսորվեց Միջին Ասիա: Բոլոր գերիներին պատժում էին գերի ընկնելու համար և ուղարկում հեռավոր ֆիզիկական ծանր աշխատանքի կամ թունավոր արտադրությամբ վայրեր:
Արամայիսը Միջին Ասիա մեկնեց ամբողջ ընտանիքով: Հետո մահացավ Ստալինը, Արամայիսին ներեցին ու թույլ տվեցին վերադառնալ հայրենիք: Գնացել էին չորսով, վերադարձան 5-ով: Միջին Ասիայում ծնվել էր ընտանիքի կրտսերը` Վոլոդյան: Սակայն պապս չգնաց Լանջաղբյուր, ընտանիքով տեղափոխվեց Երևան` Սարի թաղ: Փոքրիկ, երկու սենյակով տուն էր, որն ուներ ընդարձակ կտուր, որտեղ պահում էին ամեն ինչ` Արամայիսի մեդալներից մինչև չժանգոտվող ձողեր: Հետո բնակարան ստացան, դուստրն ամուսնացավ: Պարզվեց` փեսան Լանջաղբյուրից է: Ու հորաքույրս գնաց պապենական գյուղ հարս:
Սարի թաղի տան կտուրի իրերը որդիները բնակարան չտարան: Ամեն ինչի համար ասում էին` պա՛պ, թո´ղ, ինչի՜դ է պետք: Մինչդեռ Արամայիսը սով էր տեսել, ցեղասպանություն, աշխարհամարտ. նա կուտակում էր ամեն ինչ:

Մի մասը, այնուամենայնիվ, Արամայիսն իր հետ տարավ բնակարան: Փառք Աստծո, առաջին հարկ էր, հենց բնակարանից էլ մուտք կար նկուղ, որտեղ պահում էր այն ամենը, ինչ մի օր կարող էր պետք գալ: Բայց շատ բան չտեղավորվեց: Դրանք ուղարկեց փեսային Լանջաղբյուր: Արամայիս պապից փեսա Մեխակին բաժին հասան ամուր փայտեր, ու դրանք որպես գոմի դուռ ծառայում են մինչև օրս: Երբ հորաքույրս պատմում էր գոմի դռան պատմությունը, հանկարծ գլխի ընկա. Լանջաղբյուրի հորաքրոջս տունն ամբարում է պապիս, հայրիկիս ու մեր ցեղի, մեր բոլորի հավաքական հիշողությունը:
Ահա ուրեմն այս հորաքրոջս թոռները քշում են այն հեծանիվը, որը ժամանակին գնել էին իրենց հայրիկի` եղբորս համար, որը հետո ես էի քշում, հետո էլ` մեր մյուս զարմիկները: Հորաքույրս ամպամած եղանակին դեռ բռնում է իր այն անձրևանոցը, որը ձեռք էր բերել երեսուն տարի առաջ:
Հորաքրոջս տան գրադարանում դեռ կան «Խորհրդային մեծ հանրագիտարանն» ու հռոմեական թվերով խորհրդային ժամացույցը, որը չես նկատում ցերեկը, բայց չես կարող չլսել գիշերը: Այն այնքան կանոնավոր ու բարձր է աշխատում, որ խաթարում է ուղեղի բնականոն աշխատանքը և մեդիտացիան վերածում է ֆաշիստական տանջանքի:
Հորաքրոջս տանը, իհարկե, ավելացել են մեծ հեռուստացույցը, համակարգիչն ու նեթբուքը, բջջայիններն ու թաբլետները: Թող ոչ ոք չմտածի, թե հին իրերի թանգարան է: Ամենևին:
Ուղղակի չեն նետել այն, ինչ կիրառելի է, պրակտիկ նշանակություն ունի և պիտանի է: Խնամքով պահված են փայտե օրորոցը, որը մի քանի սերունդ է քնեցրել, 1978 թվականի նարդին, երկաթե ձողերով մահճակալները:

Նույն կոկիկությունն այգում է. ոչ մի անխնամ հատված: Բակում ծաղիկներ են, պատերի տակ` հատապտուղներ, այգին սկսվում է տան պատից մեկ մետր հեռու, կարտոֆիլի կանոնավոր շարքերում նույնքան կանոնիկ հեռավորության վրա տնկված են խնձորենիներ: Ամեն ինչ չափած- ձևած է այստեղ:
Գյուղական և քաղաքային կյանքի ամենամեծ տարբերությունը հավանաբար կանոնավոր հիշողությունն է. քաղաքը ջնջում է հիշողությունը: Նոր բնակարան ես ստացել` հին իրերը նետում ես տեղափոխվելիս կամ ժամանակի ընթացքում: Եթե սոցիալական վիճակդ բարելավել ես, պետք է բնակարանդ փոխես քաղաքում: Իսկ գյուղում կարող ես երկրորդ հարկ գցել կամ մի ննջարան էլ ավելացնել:
Իրերի ու հողի խնամքը և հոգատար վերաբերմունքը ցույց են տալիս մարդկային որակների տարբերությունը: Գյուղում բոլորը իրենց տներում են, իրենց հողում, հետևաբար այն չեն «սպառում», չեն սպառում նաև հարևանի հետ հարաբերությունները. չեն թշնամանում: Չէ՞ որ այդ հարևանը չի գնալու, իր հարևանն է մնալու սերնդեսերունդ: Հետևաբար չի կարող մի օր մի անհեթեթ պատճառով վատնել մի ամբողջ գանձ` հարևանությունը:
Քաղաքում սիրահարվում են ու բաժանվում են մինչև կեսօր, ընկերանում ու թշնամանում են մինչև ընթրիք: Որովհետև հարևանն էլ, սիրուհին էլ, ծանոթն էլ այսօր կան, վաղը կարող են չլինել: Կգտնվեն նորերը: Իսկ գյուղում սիրահարվեցիր՝ պիտի ամուսնանաս, ընկերացար` ձեր շիրմաքարերն էլ պիտի կողք կողքի լինեն:

Ու ինչպես վերաբերվում են իրերին, հողին, միմյանց, այդպես էլ` պետությանը: Չեն քամում մինչև վերջին կաթիլը: Այդ պատճառով գյուղից ավելի խաղաղ են մեկնում զինծառայության, ճիշտ այնպես, ինչպես եթե գնային սար: Երկուսն էլ պետք է անել, անհրաժեշտ է: Քաղաքում բանակ գնալը մի ամբողջ ծիսակարգ է` ուղեկցվող լացով, բանակային քեֆերով ու գիտակցումով, որ գնում է ոչ թե երկիր պահելու, այլ երկու տարի կորցնելու:
Գյուղում էլ են խոսում քաղաքականության մասին, դժգոհում գյուղապետից, նյարդայնանում թղթավարությունից և զայրանում կաշառակերությունից: Բայց դա չեն համարում պետության վերջը, չեն համարում անկախության կորուստը: Այդ երևույթների մասին խոսում են նույնքան հանգիստ, որքան կխոսեին կովի հիվանդության մասին: Կովն էլ, իշխանությունն էլ իրենցն են, թեկուզ մի քիչ էլ հիվանդ:
Գյուղում էլ կան արտագաղթողներ ու խոպանչիներ: Բայց դրանից ոչ ոք ողբերգություն չի սարքում: Որովհետև գնացողը տունը չի վաճառում, ավելին, հարազատները տունը պահում են, հողը մշակում: Հեռանում են փող վաստակելու, նոր կյանք փորձելու համար: Չեն հեռանում անիծելով, չեն մեկնում հայհոյելով, ոչ էլ մնացողներն էլ հերոսանում չգնալու համար:
Գյուղում ժամանակ չկա սոցիալական էքսհիբիցիոնիզմի համար: Ցուցամոլությունը քաղաքային արատ է, թեկուզ և վիրտուալ: Սոցցանցերում և բակում մարդիկ ամեն ինչ դարձնում են հանրության սեփականությունը` սեփական հանգստի լուսանկարներից մինչև իրենց դիրքորոշումները սիրո ու կուսակցությունների մասին: Գյուղում դա չկա, որովհետև ժամանակ չկա: Հետո` ո՞ւմ է հետաքրքիր: Եվ հետո` մարդուն չեն գնահատում վաղուց մոռացված ամերիկյան ռոք խմբի եզակի կատարման յութուբյան լինքը գտնելու ունակության համար:
Հայաստանի գյուղը դարձել է մարդկային որակների այն օազիսը, ուր արժի ժամանակ առ ժամանակ այցելել` տեսնելու քաղաքային կյանքը՝ առանց իր արատների, մարդկանց` առանց դիմակի ու ֆեսյբուքյան ստատուսի:

Ես չգիտեմ այն բանաձևը, թե ինչպե՞ս պետք է այս օազիսը արտահանել քաղաք, արժեքները` դարձնել բոլորինը, բայց մի բան հստակ է. համաքաղաքային ու համացանցային այն արժեքները, որ այսօր կան, տանում են փակուղի, դեպի սպառողական, անհոգի, անասնական հարաբերություններ: Դրանք ոչ էլ երկարատև են, անընդհատ կարող են փոխվել, մինչդեռ երկրին պետք են հենման կետեր: Այսօր գյուղն է պահում քաղաքն ու սահմանը, բայց գյուղը միայնակ երկար չի ձգի: Այն ամենաանպաշտպանն է` կքված հոգսերի ու գործերի մեջ, աստիճանաբար նոսրացող համայնքով ու ավելացող խնդիրներով:
…Ալեքսանենց ցեղից Արամայիսի աղջիկ Թամարի ու Սհոյի Մեխակի գոմի դուռը ամեն առավոտ հինգին բացում են, երեկոյան իննին կողպում: Բացում են լուսաբացին, փակում` արևամուտին: Այդ դուռը բացել են Թամարը, նրա դուստրը, նրա որդին ու հարսը: Հիմա բացում են թոռները: Բացում ու փակում են արագ, բայց խնամքով. Չէ՞ որ ամուր, պինդ դուռ է, պապի դուռն է, որ կարող է մի քանի սերնդի ծառայել:

Տարածել